Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Όταν η Συμβουλευτική γνώρισε την Φιλοσοφία

Η φιλοσοφία ως φιλία σοφίας αναφέρεται όχι μόνο στην αγάπη για γνώση, αλλά και στην αγάπη για τον άνθρωπο και το μέλλον του. Η φιλοσοφική συμβουλευτική δεν είναι ψυχολογική ούτε ψυχιατρική συμβουλευτική, αλλά χρησιμοποιεί αρχές και μεθόδους όλων των κοινωνικών, των ανθρωπιστικών και των φυσικών επιστημών για τη βοήθεια και στήριξη ανθρώπων, οργανισμών και εταιρειών που πιστεύουν ότι μπορούν να ωφεληθούν από αυτήν στην εύρεση των ηθικών, πνευματικών ορίων και κριτηρίων που θα τους βοηθήσουν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν ή να αντιμετωπίσουν με επιτυχία και σφαιρικά τα διάφορα προβλήματα πορείας, κατεύθυνσης και ταυτότητας στο χωρόχρονο. Αν έχετε προβλήματα και νιώθετε ότι χρειάζεστε καθοδήγηση στη ζωή σας, υπάρχει κάποιος που μπορεί να βοηθήσει. Είναι κατά κοινή ομολογία σοφός, έμπειρος και γεμάτος προκλητικές απόψεις, που ίσως σας δείξουν πώς να αλλάξετε τα πράγματα. Επίσης, είναι νεκρός εδώ και 2.404 χρόνια.Ο λόγος για τον Σωκράτη, το νέο «γκουρού αυτοβοήθειας»! Οχι, δεν μας έχει πιάσει κρίση ύβρεως. Αλλά, όπως συμβαίνει με τα περισσότερα πράγματα, η αναζήτηση της προσωπικής ισορροπίας κι ευτυχίας κάνει κύκλους. Κι όταν οι νέες ιδέες στερεύουν, έστω και προσωρινά, κάποιοι ανατρέχουν στις παλιές κλασικές συνταγές. Η «νέα» λοιπόν τάση στην ψυχολογική υποστήριξη είναι η φιλοσοφία. Φαίνεται ότι πολλοί άνθρωποι που χρειάζονται ένα διαφορετικό τρόπο σκέψης δεν προσφεύγουν πια στις πάσης φύσεως θεωρίες που ξεφυτρώνουν κάθε λίγο σαν μανιτάρια, αλλά σε μερικά από τα πιο φωτεινά μυαλά της Ιστορίας. Εκατοντάδες Βρετανοί έχουν δοκιμάσει αυτή τη μορφή υποστήριξης κατά την οποία οδηγούνται στη λύση προβλημάτων μελετώντας τα έργα κορυφαίων διανοητών. Ο «φιλοσοφικός σύμβουλος» -αυτή τη στιγμή υπάρχουν στη Βρετανία περίπου 20- ακούει προσεκτικά το ζήτημα που απασχολεί τον πελάτη του για να χρησιμοποιήσει στη συνέχεια τις μεθόδους και τις ιδέες των μεγάλων φιλοσόφων, είτε μιλάμε για την αρχαία ελληνική σκέψη είτε για το Διαφωτισμό ή ακόμη και για μεταγενέστερους διανοητές του 19ου και του 20ού αιώνα. Στη συνέχεια προτείνει στον ενδιαφερόμενο τα κατάλληλα έργα, τα οποία πρέπει να μελετηθούν προτού το πρόβλημα αναλυθεί περαιτέρω για να φτάσουν από κοινού σε κάποια λύση. Στις Ηνωμένες Πολιτείες η διαδικασία αυτή αποκαλείται «ψυχοθεραπεία για τους λογικούς».Ο Τιμ Λε Μπόν είναι πρόεδρος της Ενωσης για τη Φιλοσοφία στην Πράξη (SPP) και θεωρείται ένας από τους πρωτοπόρους της φιλοσοφικής υποστήριξης στη Βρετανία. Υποστηρίζει ότι χρειάζονται περίπου έξι πενηντάλεπτες συνεδρίες για να περάσει κανείς από τη σύγχυση στην ξεκάθαρη σκέψη. Αυτό το είδος ψυχοθεραπείας, λέει στον κυριακάτικο «Ιντιπέντεντ», είναι το πλέον κατάλληλο σε περιπτώσεις που αφορούν διαχρονικές ανθρώπινες αναζητήσεις, όπως η αγάπη, ο σκοπός της ζωής, η ευτυχία και οι συναισθηματικές προκλήσεις. Από την πλευρά του, ο ψυχολόγος-σύμβουλος Ντέιβιντ Αρνό επισημαίνει ότι σε σημαντικές καμπές της ζωής μας η ικανότητά μας να σκεφτόμαστε αυτό που πραγματικά έχει αξία για μας υποσκελίζεται από την ανάγκη να επιτυγχάνουμε συνεχώς νέους στόχους. Σε τέτοιες στιγμές η φιλοσοφική προσέγγιση μας βοηθά να ξεκαθαρίσουμε τι στ' αλήθεια θέλουμε.Η ανάδειξη της προσέγγισης αυτής εντάσσεται σε μια ευρύτερη εκλαΐκευση της φιλοσοφίας που καταγράφεται εσχάτως. Βιβλία όπως «Ο Κόσμος της Σοφίας» έχουν κάνει το αντικείμενο πιο προσιτό και, όπως αναφέρει το περιοδικό Psychologies, οι αιτήσεις για τη μελέτη του στα πανεπιστήμια έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια κατά 20%. Ωστόσο, οι πιο παραδοσιακοί μελετητές της φιλοσοφίας βλέπουν την εφαρμογή της στην ψυχοθεραπεία με κάποιο σκεπτικισμό. Κατά τον Εϊντριαν Μουρ, καθηγητή Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, «εάν η φιλοσοφία βοηθά τους ανθρώπους να σκέφτονται πιο ξεκάθαρα, τότε αυτή η προσπάθεια έχει κάποιο νόημα. Αν όμως πιστεύουν ότι μπορεί να τους δώσει λύσεις στις μεγάλες κρίσεις της ζωής τους, τότε πλανώνται». Σε οποιαδήποτε περίπτωση, το να καταφύγει κανείς στη φιλοσοφία σίγουρα δεν είναι η χειρότερη επιλογή. Γιατί ακόμη κι αν δε βρει απάντηση στο πώς, για παράδειγμα, να συνδυάσει καριέρα και οικογένεια, έχει πολλές πιθανότητες να διευρύνει το πνεύμα του. Κι αυτό όλο και κάπου θα φανεί χρήσιμο..

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανάμεσα στο Καλό και το Κακό

136. Der Eine sucht einen Geburtshelfer für seine Gedanken, der Andre Einen, dem er helfen kann: so entsteht ein gutes Gesprüch. Ο ένας ψάχνει μια μαμμή για τις σκέψεις του, ό άλλος κάποιον τον οποίο μπορεί να βοηθήσει: έτσι γεννιέται μια καλή κουβέντα. 125. Wenn wir über Jemanden umlernen müssen, so rechnen wir ihm die Unbequemlichkeit hart an, die er uns damit macht. Όταν πρέπει ν’ αλλάξουμε τη γνώμη μας για κάποιον, του καταλογίζουμε βαριά το ξεβόλεμα που μας προκαλεί. 98. Wenn man sein Gewissen dressirt, so k ü sst es uns zugleich, indem es beisst. Όταν γυμνάσει κανείς τη συνείδηση του, αυτή μας φυλάει την ίδια στιγμή που μας δαγκώνει. 68. "Das habe ich gethan" sagt mein Ged ä chtniss. Das kann ich nicht gethan haben - sagt mein Stolz und bleibt unerbittlich. Endlich - giebt das Ged ä chtniss nach. «Αυτό έκανα» λέει η μνήμη μου. «Δεν μπορεί να το έκανα αυτό» - λέει η περηφάνια μου και παραμένει άτεγκτη. Στο τέλος – μνήμη υποχωρεί. Πηγή : Spr ä che und Zwischensp

Ξόδεψαν όλη τους τη ζωή καμαρώνοντας για τα πάθη τους

Ηeroes. Victims. Gods and human beings. All throwing shapes, every one of them Convinced he's in the right, all of them glad To repeat themselves and their every last mistake, No matter what. People so deep into Their own self-pity self-pity buoys them up. People so staunch and true, they're fixated, Shining with self-regard like polished stones. And their whole life spent admiring themselves For their own long-suffering. Licking their wounds And flashing them around like decorations (pp. 1-2). ... Human beings suffer, they torture one another, they get hurt and get hard. No poem or play or songcan fully right a wrong inflicted or endured. … History says, Don't hope on this side of the grave. But then, once in a lifetime the longed for tidal wave of justice can rise up, and hope and history rhyme (p.77). … Ήρωες και θύματα συνάμα. Θεοί ίδιοι με ανθρώπινα πλάσματα. Παραδαρμένες φιγούρες και ο καθένας να πιστεύει πως το δίκιο με το μέρος τ

Ποίηση και Συμβουλευτική ΙΙ

Αν να κρατάς καλά μπορείς το λογικό σου, όταν τριγύρω σου όλοι τα ‘χουν χαμένα και σ’ εσέ της ταραχής τους ρίχνουν την αιτία. Αν να εμπιστεύεσαι μπορείς το ίδιο τον εαυτό σου όταν ο κόσμος δεν σε πιστεύει κι αν μπορείς να του σχωρνάς αυτή τη δυσπιστία. Να περιμένεις αν μπορείς δίχως να χάνεις την υπομονή σου, κι αν άλλοι σε συκοφαντούν να μην καταδεχτείς ποτέ το ψέμα, κι αν σε μισούν, εσύ ποτέ σε μίσος ταπεινό να μην ξεπέσεις, μα να μην κάνεις τον καλό ή τον πολύ σοφό στα λόγια. Αν να ονειρεύεσαι μπορείς και να μην είσαι δούλος των ονείρων, αν να στοχάζεσαι μπορείς δίχως να γίνει ο στοχασμός σκοπός σου, αν αντικρίζεις σου βαστά το θρίαμβο και τη συμφορά παρόμοια κι όμοια να φέρνεσαι σ’ αυτούς τους δύο τυραννικούς απατεώνες, αν σου βαστά η ψυχή ν’ ακούς όποιαν αλήθεια εσύ είχες ειπωμένη παραλλαγμένη απ’ τους κακούς, για ‘ναι για τους άμυαλους παγίδα η συντριμμένα να θωρείς όσα σου ‘χουν ρουφήξει τη ζωή σου και πάλι να ξαναρχινάς να κτίζεις μ’ εργαλεία να ‘ναι φθαρμένα. Αν όσα απόκτησε